Maandag 4-6-2018

Om vast te staan in de file hebben ze geen zin in, dus vrouwtje schopt ons om 4 uur uit bed....dat noemt ze vakantie......
baas heeft ons uitgelaten en een kwartiertje later zitten we aan het ontbijt
 hahaha en nou niet denken dat we zo heel vroeg geen honger hebben, voor eten kunnen ze ons midden in de nacht wakker maken!
We moeten namelijk altijd eerst netjes zitten

Als vrouwtje dan zegt; eet smakelijk meisjes dan mogen we aanvallen :-))

Om 8 uur rijden we bij Oldenzaal de grens over Duitsland in en de hele weg lekker door kunnen rijden

Als je vroeg opstaat dan lust je om 11 uur wel een bammetje :-)
en niet de eerste stop hoor we zijn er al eerder uitgeweest om even een plas te kunnen doen ;-)

Als het 13.00 is komen we aan op camping Eulenburg in Osterode am Harz

We hebben hier een heerlijk plekje, links naast de caravan loopt een beekje waar we in kunnen kliederen

Als baasje onder de douche gaat bewaak ik ons stekkie wel effe, hihi en das niet lang werk
met een muntje van amper 4 minuten.... is ie zo terug, de douche kan beter maar verder wel een lekkere camping

Ze doet haar best maar ik bewaak niks na zo'n eind rijden,al slaap ik onderweg gewoon, ben ik er wel klaar mee

Totdat ze het toverwoord wandelen zeggen dan ben ik gelijk weer fit, we wandelen even naar de dam

Er zitten heel veel zwaluw nestjes!!!!

En de papa en mama vogeltjes vliegen af en aan, zo mooi om te zien

Dat hebben wij weer staat er geen kasteel ofzo in de steigers..... dan staat het stuwmeer wel droog wegens renovatiewerk.....

Maar als we even stevig door stappen, haha en dat kan die, naar het hoger gelegen stuwmeer dan staat daar gelukkig wel water in

Morgen blijven we hier nog en we weten gelijk wat we gaan doen, een rondje om het grote meer wandelen!

De afstand van ons avondrondje, na ruim 6 uur autorijden is 's avonds even beentjes strekken heerlijk!!

Dinsdag 5-6

Een kaart kopen als je 1 dag blijft is zonde, op de camping hangt er eentje en daar maken we even een foto van voor onderweg
Bij het blauwe vlaggetje is de camping, zo kunnen we onderweg toch zien hoe we lopen

Er liggen aardig wat kachelhoutjes

Ja het klopt met de route op de kaart het is echt een pad al lijkt het of we zo door het bos struinen

Op de dam liepen we gisteravond al dus nu nemen we het pad halverwege de duik van de stuwdam

Maar..... dar hebben we halverwege spijt van we worden alle vier besprongen door de teken gatverdegatver!!!
Daarom hebben baasje en vrouwtje meestal lange wandelbroeken aan, niemand is gebeten we hebben ze eraf kunnen plukken

Het grootste deel lopen we in de schaduw maar evengoed vinden we het stom dat de route zo hoog van het water af loopt

Het uitzicht is op deze hoogte wel genieten!!

Dan komen we bij de bovenste dam

Ook in het bovenste meer staat water, daar lopen we niet meer omheen

Handig dat ze hier kaarten ophangen nou hoeft ie niet op de telefoon te kijken voor het pad terug

Onderaan gaat het meer over in een beek, kunnen we even voetjes koelen en drinken, al hebben ze altijd water zat voor ons mee

Dan het laatste stukje bos weer terug naar de camping, niet goed te zien maar hier wil je niet naar beneden vallen
dan breek je al je botjes en het pad loopt aardig af dus ons bergcommando -achter- en -voetje voor voetje- dat kunnen we goed

Weer terug bij de sleurhut nog even spelen in onze eigen beek, die ook uit hetzelfde stuwmeer komt

Vanavond "kookt" Peter :-)
We eten het liefst thuis en je maaltijd afhalen kan op de camping

Woensdag 6-6

Vandaag rijden we verder naar Tsjechië en gelukkig schopte vrouwtje ons vanmorgen pas om 7 uur uit bed
toen ze op gingen ruimen na het eten zijn we vast in de auto gaan liggen, ze vergeten ons natuurlijk nooit maar je ken niet wete hè :-)

We moeten net als de eerste dag weer ongeveer 500 km. rijden dus af en toe stoppen om blaasjes te legen en even te eten

Om 13.42 zijn we in Tsjechië meteen na de grens eerst een vignet kopen voor op de auto, die hadden we nog niet

Om 15.30 komen we aan op de camping
(De website van de camping staat op onze link pagina)

Baasje en vrouwtje krijgen koffie en wij heel veel knuffels van Miranda
De camping zijn we nog niet op met de sleurhut maar met zo'n lieve campingmevrouw vinden we het nu al helemaal geweldig hier!!

De kampeerplekken zijn heel ruim! het veld is mooi vlak dat is fijn om de voortent er knap aan te hangen
we hebben ons stekkie voor deze vakantie wel gevonden!!

Donderdag 7-6

Ons vrouwtje is heel goed in taken verdelen, baasje mag de winkel in om de boodschappen te verzamelen
en wij wachten lekker buiten samen met het vrouwtje in de schaduw tot hij terug komt :-)

Naast het campingveld is een hééél groot grasveld waar hondjes los mogen lopen
hier kunnen we heerlijk rennen, wat wil je als hond nog meer!!!!!

Het veld ligt echt in het verlengde van de camping, mooier kan het niet toch?!!

Het is wel warm maar er staat een lekker windje bij dus we doen vanmiddag even een rondje achter de camping om

Natuurlijk gaat de camera mee en moet dat mens van ons weer foto's schieten,...geeft niet hoor we wachten wel....

Uitzicht op "ons" dorp Dolní Kalná

Morgen hebben we de Sněžka op ons wandel lijstje staat, dat is de hoogste berg in het reuzengebergte
Hier vandaan kunnen we hem al zien, bij de pijl, hahaha ja onze tweebeners kennende nemen ze de hoogste gelijk als eerste

Maar voor nu genieten we van ons rondje en de prachtige omgeving bij de camping

Een heerlijk rondje om vanaf de camping te lopen deze gaan we nog vaker doen!

Vrijdag 8-6

Vanaf de camping is het ongeveer 3 kwartier rijden naar de parkeerplaats bij de kabelbaan
maar die nemen we natuurlijk niet!.... die stelen onder ons lijf hebben we niet voor niks gehad zegt vrouwtje altijd

vanaf deze hoogte nemen we de benenwagen naar boven

We nemen de blauwe route en het eerste deel loopt wel lekker

Koffie en koekjes pauze :-)

Dan gaat het echte klimwerk beginnen

Het pad loopt niet echt lekker, goed opletten waar we onze voetjes zetten, tussen die stenen zitten soms diepe gaten
en er was een groot deel met een soort trappenwerk erin met heel ongelijke en hoge stappen, dat loopt waardeloos om te klimmen
(Heel stom vergeten daar foto's van te maken waarschijnlijk omdat het echt afzien was)

We lopen veel in de schaduw met mooie uitzichten af en toe

Baasje dacht dat hij al boven was, na als dat trappen klimmen was ie er wel klaar mee........

Maar dat is de top pas!!!! hahaha en vrouwtje zegt we hebben dat hele k*tpad niet voor pietsnot opgeklommen....
Linksom loopt een redelijk makkelijk pad om de berg heen, maar dat is langer.....
dus wij nemen straks het pad rechts dat is veel steiler omhoog maar dan ben je wel sneller boven :-)

Eerst maar effe lunchen........en dan ken je dur met je rug naar gaan zitte en net doen of die top er niet is.....
we gaan straks écht daar naar boven hoor hahaha je kent haar toch al 42 jaar hè

Uitzicht op Polen en dit soort trappen hebben we gelopen alleen dan beroerder met heel ongelijke en veel hoge opstappen
en vaak stukken er tussen waar je net één voet op kon zetten

buikjes gevuld en het laatste deel naar boven, en wat een drukte het lijkt de Kalverstraat in Amsterdam wel!!!
Er wandelen hele klassen naar boven die op schoolreisje zijn, dat is nog eens wat anders dan de schoolrijsjes bij ons!

Het uitzicht is hier geweldig daar doen we het voor!!!

Zegt ze als ze foto's staat te maken, gaan jullie maar effe zitten
Jaaahoor dat zit lekker op een stuk rots wat afloopt als een glijbaan.........

Daar beneden aten we onze broodjes en het lange pad is het vriendschapspad tussen Polen en Tsjechië

Dan zijn we na stevig klimwerk eindelijk boven

Haha dat scheelt weer moeilijke woorden typen :-)
en het hoogte verschil wat we gelopen hebben vanaf de cabinelift beneden is hier boven ook gelijk uit te rekenen

Kruizen zoals in Oostenrijk staan hier niet op de top

Je loopt hier boven op de grens van Polen en Tsjechië en om een rondje te maken nemen we het blauwe pad hier terug

Brrr ik vind het maar enge bakkies die aan zo'n ijzer touwtje hangen en ze maken nog een raar geluid ook

Hoeven wij niet in hè mama?? wij doen het rotpad terug wel met de benenwagen

Sjongejonge overdreven geknuffel, dat we lopend terug gaan wist die slijmjurk van een zus heus wel van te voren

Ik kom even met je meekijken wat jij ziet, spring er heus niet overheen hoor

Als we bijna beneden zijn even voetjes koelen en wat drinken

We hebben ondanks dat het niet echt lekker klimmen was wel enorm genoten van onze dagtocht!!
met pauzes mee hebben we er 6 uur over gedaan

Hihi thuis is die kleine na 20 km. wandelen nog lang niet moe maar hier lukt het ons wel
Berg op en af en helemaal van de wereld, me zus heeft zelfs het borden uitlikken gemist die waren lekker alle twee voor mij

voor de toetjesbakjes komt ze wel overeind das dan weer een tegenvaller voor mij

En als we vanavond rustig zitten loopt er ineens een hertje op het veld waar de honden kunnen spelen
zo mooi om gewoon vanaf je stoel te zien!!

Zaterdag 9-6

Na de stevige wandeling van gisteren houden we vandaag een rustdag

Maar ze ligt niet de hele dag op haar luie krent hoor, Haha net als thuis zijn ook  hier de kaboutertjes te lui
dus heeft ons vrouwtje de was gedaan en baasje is weer op jacht geweest voor boodschappen
dat is hier een hele uitdaging als je op verpakkingen geen Tsjechische kan lezen, maar tis hem gelukt, zelf lekkers voor ons had ie mee!!

Zondag 10-6

Het ontbijt is op en we gaan toch niet weer de hele dag zitte niksen hè
vannacht veel regen gehad maar het is nu weer droog

nee hoor we lopen vanmorgen het mooie rondje van 7 km. bij de camping weer even
en we komen een kleine bambi tegen, die liep hard om zijn mama te roepen maar die zagen we nergens
vrouwtje had gelijk medelijden met dat hummeltje, maar tja meenemen is niet verstandig natuurlijk

vanmiddag was het erg drukkend warm en zijn we een rondje gaan toeren met de airco aan
twee van deze hele mooie en aparte kerkjes kwamen we tegen

Maar ook kerken die minder goed onderhouden worden
Die fabrieksschoorstenen zie je hier ook nog overal

Omdat er in de middag onweer voorspelt was wilden we de bergen vandaag niet in
en dat was maar goed ook, we waren net terug op de camping en ineens werd het noodweer
het begon te stormen, onweren en zo hard te regenen dat je de onweer door de herrie bijna niet hoorde
het hele feestje duurde nog geen 10 minuten maar als je buiten ben dan ben je wel nat tot op je onderbroek
Onze Arme Sanja vind het onweer heel eng, gelukkig geeft Femie er niets om, maar die was wel binnen gaan liggen
haha als het zo hard regent lig je binnen in het huisje op wielen veilig/hoger dan spoel je niet zomaar weg :-)

Onze eerste week is alweer om, maar we hebben nog veel meer moois gezien en gedaan
Ga je mee? klik maar op de knop hier onder van de tweede week