Pas geleden hebben baas en vrouwtje een nieuwe voortent gekocht, de tent die we hadden was net een maatje te klein
Na 2 jaar passen en meten om dat ding er een beetje toonbaar aan de knopen waren ze dat helemaal zat, op een veld wat scheef liep lukte het al helemaal niet
Dan stond hij altijd aan één kant op hoog water wat ook geen gezicht was en haringen die dan aan dubbele rubbers moesten om vast te zetten
Nou hebben ze al ruim 40 jaar kampeerervaring maar gewoon een passende tent weer snel opzetten gaat toch fijner dan dat gehannes

Baasje is deze week vrij en de weersverwachting is super dus vonden ze dat een mooi excuus om een weekje weg te gaan en de tent uit te proberen
We zijn naar Zuid-Limburg gegaan, daar zijn in de omgeving waar we heen wilden drie campings open in de winter en tja als je dan net een tent gekocht hebt
dan kies je natuurlijk de goedkoopste camping uit om die tent weer een beetje terug te verdienen zegt baasje :-)
Dat was camping Welkom bij Hoogcruts, een leuke camping waar ze alles inclusief 18 euro per nacht betalen en wij honden zijn hier helemaal gratis!

zaterdag 16-2-2019

Na ruim 3 uur rijden komen de heuvels in zicht en zien we links de Sint Pietersberg,
en dan hebben we gelijk helemaal het vakantiegevoel!
De bobbel bovenop de St. Pietersberg heet de Observant die is gemaakt van grond die is uitgegraven door enci om bij de mergel te komen
Dat is nu een mooi natuurgebied

Helemaal blij met onze nieuwe voortent!!
Het veld loopt aardig schuin af maar met een tent die de goede maat heeft is het niet moeilijk hem er toch netjes voor te zetten

Ben je klaar met foto's maken van die tent? we komen hier niet om wortel te schieten in het gras, ik wil wandelen!

Haha ja natuurlijk maken we vanmiddag gelijk een leuk rondje bij de camping, en ik moest ook nodig plassen :-)

Lekker een stukje klimmen en dalen om onze kuitspieren los te lopen

genieten van het moois onderweg

Dan komt onze camping weer in zicht die boven op de heuvel ligt

Ons eerste rondje benen strekken en ook in de winter als alles kaal is genieten we hier van de mooie natuur

's Avonds als wij al op één oor liggen doen baas en vrouwtje spelletjes, we kamperen nog lekker ouderwets een tv gaat nooit mee bij ons
dit vinden ze veel gezelliger

zondag 17-2

Vandaag maken we een echte wandeling we vertrekken om 10.00 en lopen eerst door Slenaken
het kapelletje geloven wij wel hihi dat hebben we al zo vaak gezien, nieuwe boeken op de grond lezen is spannender

De Broekermolen van Slenaken is een watermolen en gebouwd in 1773
Die wijsheid heeft ons vrouwtje niet van haar zelf hoor, dat las ze op een bordje wat er stond :-)

Tja het is februari......maar die slee en schaatsen kunnen ze wel in het vet zetten

Het is met 17 graden zo warm dat we even lekker gaan afkoelen in het water

Van het landschap blijven we genieten, hoe vaak we hier ook komen, oja en dit is België waar we nu lopen

haha ook in België hebben we al zo vaak gelopen dat ik wel voorop ga omdat ik de weg hier weet

Effe wachten hoor ik doe muisjes zoeken!

Wijnranken van de wijngaard bij de Plank

Ook de koeien mogen hier genieten van het zonnetje

Om het voorjaarsgevoel compleet te maken :-)

Waarom deze foto erbij staat? omdat hier in Hoogcruts vroeger een hele leuke camping was
camping de Wolfsberg heette hij en 41 jaar geleden stonden we hier voor het eerst in Limburg met een tent en onze dochter van een jaar oud
Dat het nu een huisjes park is geworden doet ons best zeer......, we hebben hier vroeger heel vaak gestaan met onze drie kinderen
Zo zijn er in de loop der jaren nog vier andere campings hier in het zuiden waar we gestaan hebben in huisjesparken veranderd, echt zonde
Gelukkig zijn er nog wel genoeg mooie camping over

Dan zien we na een mooie wandeling onze sleurhut weer staan en we zijn niet de enige kampeerders die van het mooie weer genieten
de camping is aardig bezet, hoezo winter :-)

Met pauzes mee en regelmatig even stoppen voor wat foto's zijn we 5 uur op pad geweest

Lekker uitrusten na de wandeling en genieten in de zon, waar jullie motte zitten? nou netjes op ons kleed en verder niet zeuren

Als we om 17.30 ons eten gehad hebben gaan we naar binnen, dan koelt het buiten ineens hard af en gaan we op bed uitbuiken

maandag 18-2

Als we aan onze wandeling van vandaag beginnen zien we ijs op een plas liggen op het pad.....
tja we vergeten het bijna maar het is toch echt pas februari

het voordeel van de winter dat je nu op dit soort paden in de zon loopt
al is het ook wel fijn als het echt warm weer is en alles groen dat je op deze paden dan altijd volop schaduw hebt

Niet alleen langs de wegen maar ook op de wandelpaden vind je op veel kruisingen een kruis

euh even goed nadenken hoor of we hier rechts, links, of rechtdoor zullen gaan

We hebben al veel koeien buiten zien lopen maar het weiland waar we nu over moeten is er gelukkig niet één te zien
maar ook al lopen ze er niet we moeten toch netjes op de boer zijn land aan de lijn van de baas

van die uitzichten blijven we genieten! jammer dat de heuvels in de verte duidelijker te zien waren voor ons dan op de foto

In Margraten even een slokje drinken, al hebben we natuurlijk ook onze eigen flesjes water mee, dit is lekkerder

Hahaha slim hè ren ik vooruit naar beneden dan kan ik even uitrusten tot jullie er zijn

vrouwtje staat weer tig foto's te schieten, haha die kan straks rennen om ons weer in te halen

effe lunchen

eerst dachten we, nu al bomen vol in het blad??? maar dichterbij gekomen zien we dat ze vol zitten met klimop

voordeel van de winter dat we nu kasteel Neubourg bij Gulpen kunnen zien staan
toen we hier in september liepen was hij verstopt achter de bomen, zo ziet dus elk seizoen er anders uit

Haha leuk bord hier in Gulpen.....je zwembroek aantrekken is nu handiger

het kasteel van de andere kant, jammer dat de camera scherp stelde op de takken er voor
Het verhaal van het kasteel staat bij de caravan trip van vorig jaar september op onze site

Dan de bewoonde wereld weer uit dat vinden me zussie en ikke veel leuker lopen

Vakwerk huizen die vinden baas en vrouwtje zo mooi dus moeten ze af en toe ook op de kiek

Kleine gehuchtjes nemen we ook als we zelf routes aan elkaar knopen, dit is Pesaken waar we door lopen

Na een lekker stukje klimmen door het bos uitzicht op Gulpen

Het bos staat hier vol met sneeuwklokjes

Een bankje om even koffie te drinken met mooi uitzicht om van te genieten

hallo dat genieten doe je straks maar wij willen eerst even een koekje ja

*zucht* mot je mij hebbe, ga lekker baasje of Femie pesten met die stomme camera

Lekker pootje baden in de Gulp

kom Sanja we gaan er weer uit, nog een paar kilometer dan zijn we weer op de camping en de dag schiet al op ik krijg honger

Onze route van vandaag

dinsdag 19-2

Zo, we weten in elk gaval dat onze nieuwe tent ook waterdicht is :-)

Nou lekker dan die regen is allang over en het zonnetje komt er alweer aan maar vandaag doen we geen lange wandeling zeggen ze.......

Ik zal je even wat vertellen en kom effe dicht bij je oor staan zodat ik zeker weet dat het in je bovenkamer aankomt,
we gaan echt NIET de hele dag binnen hangen,.... dusssss.........
 ga je wandelschoenen aantrekken, een dagtocht hoeft niet maar een lekker rondje wel, daar hebben we gewoon recht op!

Rond 10 uur is de lucht weer helemaal blauw al is het met 10 graden nu wel een stuk frisser, maar heerlijk weer voor een rondje
tegenover de camping loopt een paadje met rode paaltjes we hebben geen kaart mee maar zien wel waar we uitkomen

nou erg ver komen we niet.........haha rode paaltjes gaat bij ons vaker fout...,een overstapje met erboven en eronder prikkeldraad
ons optillen kan baasje best wel maar de opstap is vrij hoog en aan de andere kant loopt het aardig schuin, dat gaan we niet wagen
we hebben geen zin om allerlei botjes te breken of in die prikkelbosjes te belanden, de zelfde weg terug en dan lopen we gewoon om

Het voordeel dat we hier al jaren komen en de omgeving aardig kennen, we lopen buitenom naar Slenaken

alleen kunnen we hier niet los het is een klein weggetje met bijna geen auto's maar als er een hard rijd wil vrouwtje ons niet plat hebben
Slenaken vanaf deze kant zien en heen lopen hebben we nog niet eerder gedaan, haha dus ook leuk voor de foto's
Het is na zoveel jaar hier wandelen best een uitdaging om toch steeds weer nieuwe foto's te maken maar dat lukt nog aardig

Het lijkt een boom vol vogelnesten maar nee dat zijn het niet. Het is de Maretak, ook wel Mistletoe genaamd.
In ons land komt hij voornamelijk in Limburg voor en het is een beschermde plant
 We komen ze hier ook veel tegen op onze wandelingen dus daarom maar eens op de foto gezet
De maretak is een half-parasietplant wat betekent dat hij op andere bomen moet groeien om daar zijn voeding uit te krijgen,
meestal appelbomen, populieren en linden. Hij bloeit van februari tot april. de bollen kunnen tot 1 meter groot worden en zo'n 70 jaar oud

De witte besjes die erin zitten, goed kijken dan zijn ze te zien, die eten de vogels
en door de pitjes uit te poepen met hun ontlasting op boomtakken plant de maretak zich voort
De Maretak is een beschermde plant

en nog even 2 foto's van de Gulp die hier door Slenaken stroomt

haha het sliertje binnenin onze route was het stukje waar waar het overstapje met prikkeldraad stond en we niet verder konden

woensdag 20-2

Vandaag de rugtassen weer mee voor een lekkere lange wandeling en zoals altijd knopen we weer verschillende routes aan elkaar
er staan veel wandelingen op onze kaart maar die houden met een lengte van maximaal 8 km. op haha dat is ons te weinig

Mooie routes uitzetten kunnen ze hier in Limburg wel, alle paden die je loopt zijn mooi en weinig verharde wegen

Zulke paden met een heg er langs zijn er ook veel, wel uitkijken dat je er niet te dicht langsloopt ze zitten vol dorens, die doen zeer :-)

Klimop met mooie zwarte bessen erin

Ons vrouwtje kan het weer niet laten, mooie vakwerkhuizen in Banholt

In de verte de St. Pietersberg

Het waait aardig en de wind is fris maar daar hebben we hier weinig last van, voordeel van die diepe paden

Het Amerikaanse oorlogskerkhof vroeger mochten de honden er komen, we zijn er met Osi en Sanja ooit overheen gelopen
tegenwoordig is het verboden voor honden....dat zullen de nodige baasjes wel verknalt hebben....drollen niet opruimen en zo.....

Maar onze route loopt er achter langs en zien we het toch goed
waarom we aan de lijn zitten? nou er ligt allemaal lekkere parfum op dat weiland dat ruikt zo heerlijk
en vrouwtje zegt dat ze ons even niet vertrouwd, tss mogen we niet eens effe lekker in rollen van haar

Ook een stuk route wat door een grote appelboomgaard loopt moeten we netjes vast, zo hou je de appelboer te vriend

Een weiland oversteken en weer hebben we mazzel dat er geen koeien lopen, hahaha nou ja ons vrouwtje dan hè die bangerik

De geul die je door het grasland ziet lopen daar stroomt het riviertje de Gulp doorheen

Een mooier plaatje kun je in ons eigen kikkerlandje bijna niet schieten!!!!
en hier hebben we geluk, de koeien genieten hier ook van het mooie weer en de route loopt naast het weiland verder :-)

De langste wandeling die we deze week gemaakt hebben

Als we thuis zijn gaat de baas naar de douche, jij mag straks maar eerst willen we ons avondeten we vallen om van de honger hoor!

donderdag 21-2

Vandaag geen rugtassen meer mee omdat we vanmiddag ook de voortent af willen breken
maar we maken nog wel ons laatste mooie ommetje
De blauwe lucht is ook weg, af en toe even de zon tussen de wolken door maar echt koud is het nog niet

De kerk van Slenaken

haha hoopt ze dat we hier in Slenaken even de Gulp in gaan maar we hebben geen dorst dus jammer voor haar

Het vrouwtje wist nog even een leuk stukje om te lopen

En terwijl hun genieten lezen wij nog even nieuwe spannende boeken

Ook de Gulp moet nog even op de foto

Hahaha Sanja was net op tijd achter de struiken maar ik ben net te laat om me te verstoppen.....sta ik wéér op die stomme foto

Daar bij de pijl is onze camping, de camera vergeten mee te nemen, ja zelfs ons vrouwtje vergeet dat heel soms :-)
we zouden de caravan moeten kunnen zien staan omdat we vanaf daar uitzicht hebben op deze plek
maar inzoomen met de telefoon lukt niet dat geeft een baggerfoto

Het laatste rondje van deze vakantie

En dan de voortent er weer af, de week om hem uit te proberen is ons heel goed bevallen!!

We hebben hem op tijd opgeruimd ! eind van de dag krijgen we een bui regen
maar na een week volop zon hoor je ons niet klagen

vrijdag 22-2

Om 8.30 rijden we de camping af en het zit potdicht van de mist, na een prachtige zonnige week laat de zon het nu even afweten
gelukkig trok de mist een half uur later op en na ruim 3 uur rijden waren we weer veilig thuis